דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נהיגה בשכרות - מהימנותו ואמינותו של בדיקת הינשוף 

מאת    [ 04/08/2010 ]

מילים במאמר: 594   [ נצפה 4473 פעמים ]

כולנו בוודאי נתקלנו בניידות המשטרה שעוצרות רכבים בעיקר בלילה לבדיקת אלכוהול (בדיקת ינשוף) זאת לשם בדיקת ריכוז האלכוהול בדמו של הנהג. בדיקת הינשוף בעיקרה מגלה את ריכוז האלכוהול בליטר אוויר נשוף של הנהג. בדיקת הינשוף נעשית בדרך כלל על ידי נשיפה עמוקה לתוך המכשיר שבודק את רמת האלכוהול בריאות, התוצאה נמדדת במ"ג (מיקרו גרם = מיליונית הגרם) לליטר אוויר נשוף. 

המחוקק קבע בתקנה 169 לתקנות התעבורה מהו רף ריכוז אלכוהול וקובע כי בבדיקת הינשוף מעל 240 מ"ג אלכוהול אוויר נשוף בדמו של הנהג יחשב הנהג כי הוא עם ריכוז אלכוהול גבוה וישחב כנהיגה בשכרות. החוק קובע כי העונש במקרה של נהיגה בשכרות הינו 24 חודשי פסילה לפחות.

 

אך האם מכשיר הינשוף הינו אכן אמין ומהימן??

המכשיר בו עושה משטרת ישראל שימוש הינו מכשיר מתוצרת חברת Drager הגרמנית ושמו:Drager Alcotest 7110 MKIII IL  - להלן: מכשיר הינשוף.

חברת Drager הגרמנית שמייצרת את מכשיר הינשוף הינה חברה גדולה ומכובדת המוכרת אלפי מכשירים לעשרות מדינות בעולם ומכשיריה נחשבים כמכשירים מדויקים ואמינים ברובד העולם המדעי.

אין ספק כי מכשיר הינשוף בו משתמשת המשטרה הינו מהמתקדמים בעולם ועושה שימוש בטכניקות מתקדמות ביותר. מרגע שנכנס האוויר אל תוך המכשיר, מבצע מכשיר הינשוף שתי בדיקות באוויר הנשוף (IR וEC). IR: החיישן הראשון הינו חיישן IR (Infra red) בודק את הדגימה על ידי שליחת קרני אינפרא אדום.  החיישן השני הינו חיישן EC  המבצע בדיקה אלקטרו כימית. מכשיר הינשוף תוכנן בצורה כזו שהוא יתן תוצאות נפרדות על ידי כל אחד מהחיישנים.  מטרת חיישן ה – EC הא לתת ביקורת על חיישן ה IR והשילוב של שניהם מהווה גורם נוסף לאמינות המכשיר.

כפי שעולה מפסקי הדין, בישראל לא נעשה למכשיר הינשוף בדיקה על ידי מכון התקנים אלא רק הסתמכות על הבדיקות שהחברה הגרמנית עשתה ועל אמינותה, דבר שעשוי לעורר ספק מסוים על קבילותו המשפטית בישראל.

בכל מקרה המשטרה לוקחת מרווח ביטחון המגנה על הנבדקים באמצעות מכשיר הינשוף, במקומות ובתנאים בהם נמצאו ספקות, זאת בהתאם לנדרש בדין הפלילי כאשר הספק יפעל תמיד לטובת הנאשמים. בעבר היה נהוג כי המרווח יהיה 255, למרות שהחוק קבע כי מעל 240 מ"ג בליטר אויר נשוף יחשב הנהג לשיכור בכל זאת המשטרה מדדה לפי 255 מ"ג אוויר נשוף וזה לצורך מרווח ביטחון וסטיות אפשריות של מכשיר הינשוף.

כבוד בית המשפט לתעבורה בירושלים במותב של שלושה שופטים קבע לאחרונה בפסק דין מנומק היטב על העלאת הרף של המדידה מ-240 מ"ג בליטר אויר נשוף ל- 400 מ"ג בליטר אוויר נשוף. ערכאה זו בדקה את נושא הינשוף לעומק ולרוחב וקבעה על בסיס כל הממצאים שהיו בפניה על העלאת רף ריכוז האלכוהול בבדיקת הינשוף.

כבוד בית המשפט המחוזי בבאר שבע בפסק דין בע.פ. 6559/09 שניתן לפני מספר חודשים אימץ את החלטת בית המשפט לתעבורה בירושלים וקבע כי בדיקת הינשוף ראוי שתיאכף כאשר הנהג נמדד בכמות של 400 מ"ג בליטר אויר נשוף:

"...משעמדה סוגית ממצאי מכשיר הינשוף לבדיקה מעמיקה של מותב תלתא בבית משפט השלום בירושלים, מותב אשר עשה עבודה מקיפה בבדיקת אמינות תוצאות המדידה של מכשיר הינשוף וראה לנכון להעמיד את רף האכיפה על 400 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף, קביעה שהנני רואה לנכון לאמצה לאור הנימוקים שהובאו שם בפסק הדין..."

מהאמור לעיל נראה, כי המגמה בפסיקת בתי המשפט הינה להעלות את הרף הקבוע בחוק, לכן בנוסף לתקיפת המכשיר מבחינת רמת אמינותו ומהימנותו ואופן תפעולו, ניתן לתקוף את בדיקות הינשוף גם בהתאם לרמת רף המדידה שנקבע בחוק שהינו כאמור נתון לשינוי.

 

בברכת נסיעה זהירה ובטוחה

 

תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.

משה גולדצויג, עו"ד


המחבר הינו עו"ד עצמאי ועוסק בין היתר בדיני תעבורה - שלילה ונהיגה בשכרות וכן עוסק בתביעות כנגד חברות ביטוח.


ליצירת קשר: href="mailto:moshe@goldandlaw.co.ilmoshe@goldandlaw.co.il">">moshe@goldandlaw.co.il נייד: 052-6565112


אתר אינטרנט: www.goldandlaw.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב